Processen börjar – i verkligheten – i din kalender. Eller i ledningsgruppens agenda. Hur ser arbetsuppgifterna ut? En blandning av enkla småärenden och hopklumpade, större projekt som inte på en gång kan åtgärdas med rationella verktyg? De behöver delas upp i hanterbara ”bitar”.
Alla dina listade arbetsuppgifter, stora och små, som påverkar det resultat du försöker uppnå, analyseras.
De separeras i hanterbara uppgifter, klart avgränsade från varandra, så att de kan hanteras individuellt med respektive beslutsprocess. Vi frågar oss:
1. Vill vi veta orsaken?
Om svaret är ”Ja” – ska vi LÖSA PROBLEM.
2. Står vi inför en valsituation?
Om svaret är ”Ja” ska vi VÄLJA BÄSTA ALTERNATIV.

3. Planerar vi för ett lyckat resultat i framtiden?
Pm svaret är ”ja” ska vi motverka oönskade konsekvenser och/eller ta vara på möjligheter.
Vi tillämpar Cæsars princip att – ”söndra och härska” – för att kunna lösa uppgifterna rationellt.

